Op een bepaald moment besef je dat praten niet meer helpt. Dat de agressie van de klant of bezoeker, student of ouder zodanige vormen aanneemt dat de situatie uit de hand dreigt te lopen. Je voelt je niet langer veilig. Op zo’n moment is het goed te weten dat je op je collega’s kunt rekenen!
Doel
De training baliemedewerkers en interventieteams richt zich op mensen die in gezamenlijk collega’s in bedreigende of intimiderende situaties willen bijstaan. Als interventieteam, bijstandsteam of BHV-team. Doel is te komen tot heldere afspraken, duidelijkheid qua verwachtingen en een effectieve organisatie van de samenwerking.
Inhoud
Ook de training Baliemedewerkers en interventieteams is volledig maatwerk. We gaan uit van jouw organisatie en jouw werkpraktijk. Mogelijk ligt er al een protocol of zijn er al afspraken over hoe om te gaan met grensoverschrijdend gedrag. In dat geval ligt daar ons vertrekpunt.
Welke afspraken gelden er en wat verwacht je van collega’s? Wanneer is het tijd om in te grijpen en de ander te hulp te schieten? Met hoeveel collega’s? Hoe gebeurt dat dan? Hoe en waar ga je staan? Mag je je met het gesprek bemoeien?
Je leert om te gaan met je eigen spanning en die van de ander te ‘lezen’, zodat je situaties beter kunt beoordelen en risico’s kunt inschatten.
Aan bod komen onder meer:
- Organisatie en afspraken
- Omgaan met je eigen spanning
- Interpreteren agressief gedrag/inschatten risico’s
- Do’s en don’ts bij interventies
Cursus info
Duur: 2 losse dagdelen of 1 dag
Groepsgrootte: 8 tot 12 deelnemers
Afsluiting met certificaat
Deze training is ook individueel te boeken. Je wordt dan ingedeeld in een groep.
Resultaat
Wetend dat je altijd op een collega kunt rekenen, ga je meer zelfverzekerd en meer ontspannen een lastig gesprek aan met klanten of bezoekers, leerlingen of ouders, patiënten of familieleden. Daardoor loopt het gesprek een stuk beter, efficiënter en prettiger. Met veel minder kans dat emoties al te zeer oplopen.
Voor wie
Voor baliemedewerkers in ziekenhuizen, huisarts- en tandartspraktijken. In het onderwijs, bij de gemeente, het UWV. Bij maatschappelijke instellingen en woningcorporaties. In retail, hotels, vakantieparken, wellness centra. Voor iedereen die klanten of gasten ontvangt. En voor alle collega’s die te hulp willen schieten, als de situatie daar om vraagt.