Werk je in een winkel, showroom of ander verkooppunt, dan krijg je vroeg of laat te maken met een agressieve klant. Zeker in de huidige samenleving, waarin normen en waarden soms lijken te vervagen, niet iedereen aan goede omgangsvormen hecht en de lontjes van veel mensen almaar korter lijken te worden. Zaak dus om je daartegen te wapenen.
Doel
De training Weerbaarheid en omgaan met agressie voor winkelpersoneel biedt je (communicatieve) vaardigheden om op klantvriendelijke wijze te voorkomen dat mensen zich in je winkel misdragen. Mocht het toch zover komen, dan weet je professioneel om te gaan met verbale en fysieke agressie, bedreiging en intimidatie.
Inhoud
Een brutale mond. Schelden, bedreigen, intimideren. Slaan, schoppen. De impact ervan is enorm. Het zet je hele wereld (of die van je collega) op zijn kop. Daar móeten we tegen optreden.
In deze training leer je hoe je kunt voorkomen dat een situatie uit de hand loopt, door een klant tijdig aan te spreken op zijn of haar gedrag. Beleefd en respectvol, maar niets aan duidelijkheid overlatend. Tot hier en niet verder. En mocht je klant toch die grens overschrijden, dan weet je hoe je moet handelen. En ook hoe niet!
Zoals altijd, is ook deze training van Doen & Laten een training op maat. Volledig afgestemd op jouw soort winkel en jouw type klanten. We gaan uit van jouw specifieke werkomgeving en het agressieprotocol dat er mogelijk al ligt. Een ervaren trainingsacteur zet realistische situaties neer die je uit je eigen winkel herkent. Je kunt wat je leert dus direct in de praktijk brengen, maar dan wel in een veilige omgeving waarin je vrij kunt oefenen.
Aan bod komen onder meer:
- Herkennen van verschillende vormen van agressie
- Inzicht in je eigen houding en gedrag en het effect daarvan op anderen
- Voorkomen van escalatie van emoties (inclusief die van jezelf)
- Beheersen van je eigen spanning
- Inleven en grenzen stellen
- Omgaan met agressie
Cursus info
Duur: 2 losse dagdelen of 1 dag
Groepsgrootte: 6 tot 12 deelnemers
Afsluiting met certificaat
Deze training is ook individueel te boeken. Je wordt dan ingedeeld in een groep.
Resultaat
Door een meer zelfverzekerde, proactieve benadering van de klant, waarbij je niets aan duidelijkheid verlaat, ziet deze minder ‘ruimte’ om grenzen te overschrijden. Dat maakt je winkel én je werk veiliger en leuker!
Voor wie
Voor medewerkers van winkels, supermarkten, bouwmarkten, showrooms, kap- en beautysalons, apotheken en drogisterijen, kiosken, benzinestations