Mensen die werkzaam zijn in de zorg worden tijdens hun werk steeds vaker geconfronteerd met agressie en bedreiging. De lontjes lijken in onze samenleving almaar korter te worden. Denk aan de patiënt die je onbeheerst emotioneel tegemoet treedt. Uit angst of onmacht misschien of als bijeffect van medicatie. Denk hierbij aan een familielid die een snellere behandeling wil afdwingen. Of aan omstanders onder invloed, die zich met je werkzaamheden bemoeien. Juist dan is het zaak de situatie én jezelf te beheersen!
Doel
De training Weerbaarheid en gevaarsbeheersing voor zorgprofessionals biedt je de (communicatieve) vaardigheden om te voorkomen dat oplopende emoties ontsporen in grensoverschrijdend gedrag. En je leert hoe je professioneel – dat wil zeggen respectvol, maar heel duidelijk – om kunt gaan met agressie van patiënten, familie, mantelzorgers en omstanders.
Inhoud
Deze training voor zorgprofessionals is anders dan die voor veel andere sectoren. Je hebt immers te maken met duidelijke protocollen. De mate van verweer dient proportioneel te zijn. En bovenal is hier sprake van een beroepsgroep die eerst en vooral dienstbaar wil zijn. Je wilt anderen helpen en conflicten aangaan komt waarschijnlijk niet eens in je op. Al helemaal niet fysiek.
Een essentieel onderdeel van deze training is dan ook het leren omgaan met je eigen spanning. Dat begint met inzicht in je eigen gedrag en houding en het effect daarvan op de ander. Je leert verschillende vormen van agressie te herkennen en te handelen, in realistische situaties die door een ervaren trainingsacteur worden neergezet.
We behandelen verschillende vormen van agressie – verbaal, fysiek en mentaal – en je maakt je vaardigheden eigen om daar op een effectieve manier mee om te gaan. Hoe je in bedreigende situaties de rust bewaard en je de veiligheid van je patiënt zeker stelt. En niet in de laatste plaats ook de veiligheid van jezelf en je collega’s, vanuit het besef dat vluchten voor jou als zorgverlener geen optie is.
Aan bod komen onder meer:
- Herkennen van verschillende vormen van agressie
- Inzicht in je eigen houding en gedrag en het effect daarvan op anderen
- Voorkomen van escalatie van emoties (inclusief die van jezelf)
- Beheersen van je eigen spanning
- Inleven en grenzen stellen
- Omgaan met agressie
- Omgaan met agressie als gevolg van drank/drugsgebruik en/of medicatie
Cursus info
Duur: 2 losse dagdelen of 1 dag
Groepsgrootte: 8 tot 12 deelnemers
Afsluiting met certificaat
Deze training is ook individueel te boeken. Je wordt dan ingedeeld in een groep.
Resultaat
Na deze training zul je je rol als zorgverlener beter, veiliger en efficiënter vervullen. Met respect en empathie voor de ander. En vooral met meer zelfvertrouwen, bevrediging en plezier.
Voor wie
Voor baliemedewerkers, telefonistes, (huis)artsen, praktijkondersteuners, tandartsen en tandartsassistentes, thuiszorgmedewerkers, verplegend en verzorgend personeel, consulenten, ambulancemedewerkers, EHBO’ers